2020-09-08

Välkomna till en digital träff den 8 september med fokus kreativitet och hur Götabiblioteken ställde om under corona från analogt till digitalt!

Det går bra att bara vara med del av dagen om man inte har möjlighet att vara med hela tiden.

Inspirationsföreläsning – Kreativa världar på bibliotek
Vi får lyssna till Lo Claesson, tidigare bibliotekschef i Vaggeryds kommun som var med om att starta ett av Sveriges första biblioteksmakerspace. Lo skrev tillsammans med Ann Östman och Eleonor Grenholm boken Skaparbibblan. Som en uppföljning till den tidigare boken skrev Lo sedan Makerspace i nya banor, som kom ut i februari 2020 på Btj förlag.

Nästan lika länge som folkbiblioteken funnits har det förekommit skapande inom bibliotekens verksamheter, men är idag ofta lite mer strukturerat och tar sig uttryck i skaparbibblor eller makerspace. Är det bra att skapande blir en del av bibliotekens verksamhet?
Är det pyssel och barnverksamhet som tar fokus från läsfrämjandeuppdraget? Har hantverk och kulturutövande tagit över bibliotekens kärnuppdrag? Eller kan makerpace vara en del i bibliotekens utvecklingsarbete och ge nya verktyg för bibliotekens verksamheter och spännande samarbetsmöjligheter?

Götabiblioteken och Corona – hur ställde verksamheten om under Corona?
Linköping berättar om sin digitala insatsstyrka
Kinda bibliotek och Digidelcenter delar med sig av erfarenheter från ett mindre bibliotek.

Workshop i mindre grupper där vi delar erfarenheter om hur Corona påverkat våra verksamheter när det gäller digital delaktighet och MIK.

Digiteket
Visning av Digiteket och inspiration till hur man kan jobba med Digiteket

Framåtblick
Nytt från Regionbibliotek Östergötland. Linda Sävhammar berättar vad som händer inom området digital kompetens.

Program – ungefärliga tider
9 – 10.25 Föreläsning med Lo Claesson
Lo Claesson som kommer prata om Kreativa världar på bibliotek. Vi kommer få fundera över om skapande hör hemma på biblioteken, kan detta bli en del av utvecklingsarbetet på våra bibliotek  och ge nya verktyg för bibliotekens verksamhet och nya spännande samarbeten?

10.25 – 11.15 Götabiblioteken under corona
Linköping, Kinda  och Finspång som berättar hur man ställde om under covid-19.
Ta även med dina erfarenheter från våren och sommaren då det kommer bli tillfälle att dela med varandra i mindre grupper.
11.25 – 11.35 Motala bibliotek berättar om sitt projekt med VR och 360-kamera
11.35- 12.00 Digiteket
Digiteket firar 1 år och vi firar med en kortare visning för dig som ännu inte upptäckt Digitekets underbara värld.

Varmt välkommen med din anmälan!

Länk till mötet skickas ut till de som anmäler sig ca 2 dagar innan träffen.

Målgrupp: bibliotekspersonal inom Götabiblioteken

Kostnad; Ingen  men glöm inte gofikat även på hemmaplan 🙂

Dagen spelas in så den som vill kan ta del av det man missade i efterhand.

2020-09-07