Karta Otillgänglig

Datum/Tid
2024-03-14
14:00 - 15:30

Välkomna till det fjärde tillfället i en serie webbinarier med viktiga områden för biblioteksarbetet utifrån forsknings rapporten Läsfrämjande som professionellt objekt (regiondalarna.se 2020).
Denna gång handlar det om allas rätt till läsning. Vi delar några goda exempel om att tillgängliggöra läsningen för alla.

Jenny Friman, Kulturcentrum Skåne. Kulturpedagog Jenny Friman, författare till boken Bokcirkel i lättläst. Att skapa läsmod hos läsare med funktionsvariationer, delar erfarenheter,
inspiration och tips.

Kajsa Bergh och Maria Lorentzon, Årets läsombud 2021. Kajsa och Maria, bibliotekarier på Skarpnäcks bibliotek i Stockholm, berättar om en digital bokcirkel för LSS-boenden och dagliga
verksamheter. Det är ett inspirerande exempel på hur bibliotek kan främja högläsning inom LSS-omsorgen och arbeta med lättlästa böcker.

Vi ser och lyssnar till talet Fifthy shades of funkis med och av Emma Åstrand, funkisfilosof, redaktör, funktionsrättprofil och en av personerna bakom podden Full rulle | Lyssna här | Poddtoppen.se. I talet som är från Svenska Daisykonsortiets konferens 2020 Teknik som inkluderar pratarhon om berättelser och vikten av representation och integritet.

Var?
Via Zoom:

För vem?
Webbinariet riktar sig främst till chefer och medarbetare på folkbibliotek. Även övriga intresserade är välkomna.

Det är gratis att delta.

Måste jag anmäla mig? Nej, men klicka gärna i att du kommer i vårt Facebook evenemang

Eftersom webbinariet är relativt kort så bjuder vi också in till frågor i förväg, efterföljande samtal och diskussion i Facebook evenemanget. Du kan även skriva dina frågor direkt i chatten under
webbinariet.

Tidigare webbinarier i samma serie:

• Digitalt läsfrämjande, hur, vad, och varför?
  • Att med introspektion och poesi utvärdera läsfrämjande
  • Nyttan av en läsfrämjandeplan

Totalt antal platser