Närmare en miljon människor i Sverige står utanför det digitala samhället, vilket Motala kommun vill motarbeta och i stället öka den digitala delaktigheten i samhället. Därför har Motala bibliotek startat DigidelCenter – ett projekt finansierat av Motala kommun, Region Östergötland, Internetstiftelsen i Sverige och Kulturrådet.

Torsdagen den 1 juni kl. 15.00 invigs DigidelCenter med fullspäckat program: Invigning DigidelCenter 1 juni som bland annat innehåller tal från politiker, programmering och teknikhandledning av IT-guide. Den digitala verksamheten i DigidelCenter drar igång redan i sommar. Kommunens IT-guider kommer att anordna internetcafé tisdag till lördag mellan v. 25-32 på Motala och Borensbergs bibliotek och så kommer det att anordnas Digitalkul i bibblan där barn i åldern mellan 7-12 år får testa golvrobotar och leka med Makey Makey. Målet med DigidelCenter är att få fler Motalabor att känna sig digitalt delaktiga och kunna ta del av viktiga samhällstjänster. Digital delaktighet är en demokratifråga – alla individer ska kunna vara en del och ta del av samhället samtidigt som det digitaliseras.

Välkommen att tillsammans med oss på Motala bibliotek inviga DigidelCenter.