Laddar Karta...

2024-11-09

Arbetets Museum

Välkommen till en fortbildningsdag för dig som är med i MIK-nätverket inom Götabiblioteken!

människokroppar utskurna i trä med huvuden av ipads.

Digitopia fokuserar på fyra områden: arbete, vardagsliv, vård och övervakning. Just denna del handlar om fritid och vardagsliv. Foto: Peter Holgersson

Vi börjar dagen på Arbetets museum för en visning och workshop med utgångspunkt i utställningen Digitopia.

Digitopia  kretsar kring fyra teman – arbete, vardagsliv, vård och övervakning. Områden där tekniken har skapat bekvämligheter och underlättat på många sätt. Men ny teknik leder också till nya frågor. Hur påverkas jobben? Vad händer när gränsen mellan jobb och fritid blir otydlig? Var och när tycker vi att det är okej att robotar används? Hur mycket av våra liv är vi egentligen villiga att dela med oss av? Vem drar nytta av vad och på vems bekostnad?

På eftermiddagen fortsätter vi till Norrköping Visualiseringscenter där vi får en visning och går på en domföreställning, vilken det blir meddelas senare.

Målgrupp: folkbibliotekspersonal inom Götabiblioteken som jobbar med MIK/IT/digital delaktighet

Kostnad: Ingen, men en kostnad på 500kr debiteras om du inte meddelar förhinder. Möjlighet finns att skicka en kollega.

Begränsat antal platser.

2024-11-07