person läser med taltidningsspelareSedan några veckor tillbaka pågår en pilotverksamhet i Östergötland. Tillsammans med Syncentralen testar biblioteken i Motala, Linköping och Norrköping rutiner för att erbjuda tjänsten Talboken kommer till talboksläsare som inte har en tidningsprenumeration. Testet är initierat av Myndigheten för tillgängliga medier, MTM.
Hittills har det varit så att enbart den som har en taldagstidning har kunnat använda tjänsten med digital överföring av talböcker. I taldagstidningsprenumerationen har det ingått en digital Daisyspelare, router med internetuppkoppling samt support från Taltidningshjälpen. Men målsättningen har varit att så småningom introducera Talboken kommer till alla talboksläsare som vill  ha tjänsten.

Pilottestet är i liten skala, en dryg handfull talboksläsare i Motala, Linköping och Norrköping kommer att delta. Syncentralen tillhandahåller digitala Daisyspelare och för att delta i testet bör talboksläsaren ha internetuppkoppling eller vara villig att skaffa. Syncentralen installerar och anpassar spelaren vid ett hembesök samt utbildar i hanteringen av spelaren. Biblioteken i sin tur lägger upp låntagaren i Legimus på samma sätt som andra Talboken kommer-läsare.

Eftersom det enbart är tidningsprenumeranter som har tillgång till Taltidningshjälpen  är syftet med testet  att skapa rutiner för vad Syncentralen ska göra och vilket stöd de ska erbjuda, och vilket stöd biblioteken ska ge.