2024-05-09

Den 9/5 kl 14-16 bjuder Skolbibmeet in till en diskussionsträff om Lgr22 i Zoom.

Gul post-it-lapp med ritad glödlampa

Photo by AbsolutVision on Unsplash

Ta möjligheten att diskutera med andra skolbibliotekarier om nya läroplanen Lgr22.

Vad är nytt och hur kan vi som arbetar på skolbibliotek tänka kring Lgr22?

Vi inleder med en gemensam träff och delar sedan upp oss i smågrupper för att diskutera några diskussionsfrågor och avslutar med en gemensam återträff för att delge det vi diskuterat i grupperna.

De punkter vi vill diskutera denna träff är följande:

Värdegrund – Hur kan skolbiblioteken arbeta med frågeställningar om samtycke och hedersrelaterat våld som värdegrundsarbete i litteraturtips, undervisning och i olika årskurser?

MIK och Källkritik – I samhällsläget med konflikter som uppstått mellan olika länder har exempelvis gett upphov till debatt om desinformation, censur och källkritiskt ansvar i nyhetsmedia världen över. Hur kan vi arbeta vidare med detta på våra skolor?

Minoritetsspråk – Tips och tankar kring hur skolbiblioteken kan arbeta lite mer med samisk litteratur, andra minoritetsspråk och nordiska språk?

Ta gärna med tips inom de olika punkterna!

Varmt välkomna!

Vid frågor hör av er till eller

Anmäl er på denna sida. Länk till Zoom skickas ut några dagar innan träffen.

2024-05-09