2024-01-18

Länk till eventet
Länk till Zoom kommer på e-post

turkost kaffekopp och bärbar dator med digitalt möte igång

Photo by Chris Montgomery on Unsplash

Strategiska skolbiblioteksgruppen bjuder in till en bokcirkel och reflektions- och diskussionsträff utifrån de fortbildningar som varit under hösten 2024 med Ola Nilsson i MIK samt Skolbibdagen 2024.

En bokcirkel betyder också att läsa en bok. Vi har valt ut några kapitel i boken  Mot samma mål – skolbibliotek i undervisningen av Maria Heimer och Monika Staub Halling som relaterar till MIK. Vi tror dessa kapitel kan ge goda tankar att diskutera omkring tillsammans.

Att göra inför träffen

1. Se över ev anteckningar från fortbildningar du gått under hösten 2024:
  • Källkritik – vilka verktyg behöver eleverna för att hantera sin digitala vardag? Föreläsare: Ola Nilsson
    • Föreläsningen med Ola finns inspelad – mejla Linda Sävhammar så får du en länk.
  • Skolbibdagen 2024 (25/10 – 19/11)

2. Läs kapitel 7-10 i Mot samma mål – skolbibliotek i undervisningen

• Kapitel 7: Lägga grunden för MIK
  • Kapitel 8: MIK – bygga vidare
  • Kapitel 9: Källkritisk granskning
  • Kapitel 10: Nätvett

3. Fundera på dessa frågor:

• Hur omsätter jag det jag läst och fått lära mig i fortbildningarna i min verksamhet?
  • Går det här att implementera på min skola?
  • Vad går att implementera?
  • Några specifika idéer jag vill sätta igång med eller har redan har omsatt i verksamhet?

Vi kommer dela in er i grupper utifrån vilka årskurser ni jobbar mest med. Ange gärna vilka årskurser du jobbar med under “Specialkost” 🙂

Välkommen att anmäla dig även om du inte har tagit del av utbildningarna eller hinner läsa alla kapitel!

Målgrupp: Skolbibliotekspersonal i Östergötland och Tranås

2024-01-17