Laddar Karta...

2024-08-24

Scandic Frimurarehotellet

Boka in den här dagen med fokus på poddande!

Vi kommer att få lära oss vad en podd är och hur man gör för att planera, genomföra och lägga upp en podd så den når ut till lyssnare.

Kvinna i blå skjorta. Sitter vid bord med mikrofon och dator framför sig.

Christel Valsinger. Foto: Linda Sävhammar

Christel Valsinger, frilansjournalist, leder oss genom förmiddagen. Christel Valsinger känner ni igen från  bland annat Götabibliotekens poddar Tänk säkert på östgötska, Internet för alla – eller? och Vi pratar demokrati. Poddarna hittar ni  på Götabibliotekens hemsida och där poddar finns.

Under förmiddagen kommer ni även få tillfälle att prova på den poddutrustning som regionbiblioteket köpt in och som ni kommer få möjlighet att låna till era bibliotek.

Poddutrustningen innehåller: 1 st Zoom-inspelare, 3 mikrofoner, 3 hörlurar.
Om ni vill så kan Errol Tanriverdi och Linda Sävhammar från regionbiblioteket kommer ut till er och håller och hjälpa er att komma igång på plats hos er.

Studiebesök på eftermiddagen i Digital kreativ verkstads poddstudio
Efter lunch så går vi tillsammans till Linköpings stadsbibliotek för att kl 13.30 – 15.30 och få en visning av poddstudion på Digital Kreativ Verkstad på Linköpings stadsbibliotek. Vi kommer få möjlighet att prova på att spela in i studion samt få en kort introduktion i Audacity för att visa hur du kan redigera ett poddavsnitt.

Målgrupp: folkbibliotekspersonal på Götabiblioteken som är nyfikna på att podda och att lära sina besökare att podda

Kostnad: Ingen, men det blir en kostnad på 500 kr om du får förhinder och inte bokar av. Möjlighet finns att skicka en annan kollega. Fika och lunch ingår.

Anmälan: Anmäl dig här nedan senast 19 augusti och ange kostpreferenser då det kommer bjudas på fika och lunch.

2024-08-19