Laddar Karta...

2020-03-24
Hela dagen

Cnema

MIK-dagen 2020 är inställd pga coronavirus/COVID-19.

Detta då Region Östergötland, huvudman för Regionbibliotek Östergötland beslutat att konferenser och externa möten ställs in för att försöka hindra spridning av Corona-viruset.

***********************************************************************************************

Välkommen till MIK-dagen 2020! En dag om medie- och informationskunnighet för dig som arbetar i skolan eller på bibliotek.

Idag är de flesta av oss såväl mediekonsumenter som medieproducenter och distributörer. Det är genom medier vi tar del av världen och det är så vi kommunicerar. Men vilken kunskap måste vi ha för att vara delaktiga medborgare i det framväxande mediesamhället? MIK-frågorna blir allt mer centrala framtidsfrågor för oss som individer, för vårt samhälle och för vår demokrati

Datum: 24 mars 2020
Tid:
 09.00 – 16.30 (Incheckning från 08.30)
Lunch: På egen hand – men fika bjuder vi på!
Kostnad: Ingen Anmälan krävs. Sista anmälningsdag 17 mars.
Information: Vid oanmäld frånvaro förbehåller sig arrangörerna rätten att fakturerar 500 kr. Anmäl därför frånvaro till oss på:

Föreläsare

Magdalena Ivarsson: Skolbibliotekarien Magdalena Ivarsson berättar om det målmedvetna och lustfyllda arbete som ligger till grund för den fina utnämningen ”Årets Bibliotek 2019”. Här ger hon prov på framgångsfaktorer, ger konkreta exempel från sin undervisning och berättar hur hon bygger framgångsrik samverkan med ledning och pedagogisk personal på skolorna där hon jobbar. Hon berättar också om sina planer för utvecklingen av framtidens skolbibliotek.

Jakob Agulin: Som digitaliseringsdirektör i Linköpings kommun har Jakob Agulin det strategiska ansvaret för en kommuns digitala arbete. Hur ser han på MIK-frågorna och utvecklingen av digital kompetens inom kommunens framtida verksamheter? Vart är vi på väg och hur ska vi gemensamt arbeta för att komma dit?

Martin Törnros: Martin har brutit ny mark för arbetet med MIK-frågorna, inte minst genom sitt arbete med Mikoteket och andra uppskattade webbtjänster. Här föreläser Martin om utvecklingen av civic tech, dvs. teknik och digitala tjänster som bidrar till ökad demokrati och stärkt förtroende mellan medborgare och offentlig sektor. Hur kan dessa användas och skapa nya möjligheter på MIKområdet.

Göran Adlén: Trendspanaren, analytikern, författaren och inte minst föreläsaren (prisad som årets föreläsare i Sverige 2014) ger oss här en nutidsanalys och en framtidsspaning. Är framtiden digital? Eller är den kanske digilog? Göran reder ut begreppen och ger oss tankar för framtida arbete.

Helena Dal: Dagens unga översköljs av bilder på nätet, men har de koll på hur ett foto kan manipuleras? Eller den dolda innebörden av en tecknad figur? Helena Dal från Statens Medieråd presenterar färskt material «Bilder och verkligheter», framtaget för att användas av pedagoger inom grund- och gymnasieskola.

Hugo Ewald: Hugo Ewald är faktaredaktör på Dagens Nyheter där han framför allt arbetar med faktagranskning och datajournalistik. Tidigare var han redaktör för tidningen Metros Viralgranskaren 2015-2018.

Läs hela programmet här och skriv ut (PDF)

Arrangörer: Region Östergötland, Film i Öst, Regionbiblioteket Östergötland

2020-03-11