2021-09-08

Vill du prova på olika digitala verktyg för att jobba med MIK (medie- och informationskunnighet) på biblioteket då är denna kurs något för dig!

barn tittar på små robotar som följer ritad linje på papper

Fredrik  Kennebäck, Freken AB, kommer leda oss genom en kurs som består av 7 kurstillfällen under hösten 2021. Du anmäler dig till samtliga när du anmäler dig. Vår önskan är att ni gärna är fler än en från varje bibliotek som går kursen.

MIK i praktiken på bibliotek kommer fokusera på några olika digitala verktyg och syftet är att du efter kursen ska ha en idébank med aktiviteter för barn 9 – 12 år som ni kan genomföra på biblioteket.

De verktyg som Fredrik kommer gå igenom är dessa.

1. Makey Makey är en liten platta som är ett kretskort, gjort för att kunna skapa små tangentbord eller kontroller.
  2. Ozobot är en av världens minsta programmerbara robotar. Utan att programmera en rad kan du få båda att följa en svart linje på ett papper. Vi undersöker vad mer den kan göra.
  3. Sphero Bolt är en radiostyrd robotboll som styrs genom en app i iPaden. Sphero har många olika funktioner och kan användas på flera olika sätt, bara fantasin sätter gränser.
  4. Green screen Vad är en green screen? Hur kan du använda den för berättande och läsning eller källkritik?
  5. Micro:bit är en liten dator som man enkelt kan få saker att göra genom att programmera den.

Även om vi i kursen fokuserar på åldersgruppen 9 – 12 år så är tanken är att du ska kunna anpassa aktiviteterna mot alla åldersgrupper.

Datum:

8/9 – MakeyMakey

22/9 – Sphero bolt

6/10 – Ozobot

20/10 – Green screen

11/11 – Micro:bit del 1

25/11 – Micro:bit del 2

14/1 – Avslutande studiedag med samtliga deltagare från vårens och höstens kurs. Förhoppningsvis ses vi i Linköping.

Tid: 9.30 – 12.00
Plats: Zoom – länk skickas ut efter anmälan

Kostnad: ingen.

Material: Ni får alla låna en låda med samtliga verktyg som ska användas. Mer information kommer till er som anmäler er. Det du behöver bidra med själv är en iPad och en bärbar dator.

Antal platser: 7 st Götabibliotek med gärna 2 deltagare från varje Götabibliotek.
När ni anmäler er ange gärna om ni använt något av verktygen tidigare och i vilket sammanhang.

Målgrupp: folkbibliotekspersonal på Götabiblioteken som jobbar med MIK/digital delaktighet och/eller barn och unga.

Kursledare – Fredrik Kennebäck

Fredrik Kennebäck driver Freken AB. Han är utbildad Ma/No lärare och har jobbat 8 år inom skolan både som 4-6 lärare men även 7-9 lärare. Fredrik har bl.a. jobbat på Medioteket i Stockholm Stad där han var med och byggde upp Roboteket, ett utbildningskoncept för att sprida kunskapen om programmering i Stockholm Stads skolor. Läs mer om Fredrik här: https://www.freken.se/about

2021-09-01

Detta evenemang är fullbokat.