2024-03-29

Skrattande flicka med VR-glasögonEftersom första kursen blev fullbokad så är vi glada över att kunna erbjuda den här fortbildningen igen inom Läsfrämjandelyftet med fokus på immersiva medier (VR, AR m.m.). Välkommen att anmäla dig och dina kollegor!

Välkommen på en heldag tillsammans med workshopledare Martin Törnros där vi kommer undersöka hur man kan jobba läsfrämjande med immersiva medier – alltså uppslukande medier som omsluter den som använder verktyget på ett helt annat sätt än andra verktyg som datorer, surfplattor, böcker.

Hur kan vi jobba med VR inom MIK och digital delaktighet? Hur kan vi jobba med VR inom läsfrämjande?

Vi kommer även lära oss att bygga digitala eller kanske till och med digiloga escape rooms i verktyget Bird Escape som Martin Törnros tagit fram i samarbete med några Götabibliotek och några folkbibliotek i Sörmland. Hur kan man jobba med escape room för att locka till läsning? Hur kan man använda det inom MIK-området? Det kommer vi fundera på tillsammans och du kommer att få lära dig verktyget för att bygga egna rum på ett enkelt sätt.

Man med ljusblå skjorta.

Martin Törnros. Foto: Charbel Saade

Kursen leds av Martin Törnros, Interaktiva rum, som är en av landets mest anlitade för kompetensutveckling inom MIK för bibliotekspersonal. Martin är också grundare av den pedagogiska plattformen Mikoteket https://mikoteket.se/.

Välkommen till en rolig och kreativ dag!

Målgrupp: för dig inom Götabiblioteken som jobbar med barn/unga och läsfrämjande eller med MIK.

Kostnad: Ingen (lunch, fika ingår)

2024-03-17

• Michaela Långdahl - Tranås stadsbibliotek