2024-11-28

Välkommen till en kort informationsträff om Digiguiden!

På denna träff får du möjlighet att höra lite mer om vad detta är och ställa frågor till Rasmus Eriksson från  Digiguiden.

Datum: 28 november
Tid: 16.00 – 16.30
Plats: Zoom

Målgrupp: Bibliotekschef inom Götabiblioteken, medarbetare på Götabiblioteken som jobbar med digital delaktighet, digital komptens eller tillgänglighet.

Läs mer om Digiguiden här och även här nedan.

Digiguiden

Digiguiden är en tjänst som erbjuder möjligheten att hämta ut olika slags manualer som t ex kan användas vid handledning till invånare. Broschyrerna hjälper digitala nybörjare att bemästra appar och funktioner i digitala prylar för att nämna några.

Hur funkar det?

Då abonnemanget är för en hel kommun kan medarbetare i kommunen kan logga in på plattformen för att hämta hem färdiga manualer, s.k. DigiGuider, i pdf-format. Dokumentet skrivs ut på A4- eller A3-papper och viks på mitten. Guiderna kan alltså delas ut i fysiskt format inom kommunens olika verksamheter då tjänsten är för hela kommunen och inte exklusivt biblioteket, t ex inom skolbibliotek, medborgarcenter, hemtjänst, olika boenden för att nämna några. Det går att använda guiderna i IT-handledning, kursverksamhet eller helt enkelt som ett gratis utbildningsmaterial som invånarna kan hämta upp från ett ställ eller liknande.

2024-11-28