Laddar Karta...

2019-12-05

Linköpings stadsbibliotek, Götarummet

Biblioteket – en kameleont?

Biblioteken är i ständig förändring och anpassning efter sin tid, men vad är det som styr vad biblioteket ska vara? Bibliotekslag och styrdokument, personalen, politikerna, besökarna?
Vilka är de värden som är viktiga att hålla fast vid? Vad innebär till exempel att biblioteket ska verka i och för en demokrati. Ska biblioteket vara en neutral plats och vad innebär i så fall det?

Principen om ”armlängds avstånd”, dvs att politiker ska skapa förutsättningarna, men inte styra innehållet, vad innebär det för biblioteket? På senare tid finns tydliga tecken på att politiker vill detaljstyra bibliotekens innehåll och verksamhet (tex Sölvesborg, Täby). Hur hanterar vi det?

Kom och samtala med de som tycker som du eller tvärtemot. Frukost serveras (youghurt, bär, frukt, kaffe/te, smörgås)

”En plats, ett tema, en fika”
Välkommen till forumet för framtidsfrågor! Här träffas de som vill tänka och prata tillsammans med andra utifrån frågeställningar som berör bibliotekens framtid
Syfte: Att prata om nödvändig biblioteksutveckling