2021-05-10

Välkommen att lyssna på forskaren Julia Pennlert som pratar om hur digitalt läsfrämjande kan gå till och om hur digitala metoder och verktyg diskuteras i studier om läsfrämjande och litteraturförmedling. Julia ger oss konkreta exempel på hur digitalt läsfrämjande kan utföras och visar på vilka utmaningar och hinder som kan dyka upp.

Julia Pennlert är verksam vid Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås. Julia har under flera år arbetat med frågor som rör läsning, litteraturförmedling och digitala medier. Julia är programansvarig för magisterprogrammet i Litteraturpedagogik.

För vem?
Webbinariet riktar sig främst till dig som arbetar på bibliotek i Sörmland, Dalarna, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Även övriga intresserade är välkomna! Det är gratis att delta.

Var?
Här är länken till webbinariet i zoom.

Måste jag anmäla mig?
Nej, men klicka gärna i att du kommer i vårt Facebookevenemang. Föreläsningen filmas inte. En länk till presentationen kommer att delas på Facebook.

Prata gärna vidare på Facebook!
Du kan skriva dina frågor direkt till Julia i chatten under webbinariet. Eftersom det är relativt kort så bjuder vi in till efterföljande samtal och diskussion i Facebookevenemanget.
Har du frågor du vill ställa till Julia inför webbinariet, funderingar eller annat du vill dela med dig av kring digitalt läsfrämjande så kan du skriva redan nu.

Det kommer mera!
Det här är det första i en serie webbinarier som tar upp aktuella områden som är viktiga att biblioteken arbetar vidare med, utifrån forskningsrapporten Läsfrämjande som professionellt
objekt (regiondalarna.se) från 2020. Vårens andra webbinarium, den 8 juni kl 13.30-15, handlar om kreativa sätt att utvärdera läsfrämjande verksamhet.
Under hösten planeras ytterligare två webbinarier om läsfrämjande.

Frågor?
E-post [email protected], telefon 072-240 27 72 eller [email protected], telefon 070-358 56 85

Arrangörer:
Biblioteksutveckling Sörmland, Länsbibliotek Dalarna, Biblioteksutveckling Region Uppsala, Kulturutveckling Region Västmanland, Biblioteksutveckling Region Örebro län och Regionbibliotek Östergötland