Omslagsbild på boken En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong. Pratbubbla med texten låna, läs, lyssnat, samtalaAnta Götabibliotekens nya läsutmaning i sommar – bli en del av satsningen Göta läser!

Tanken är att så många som möjligt som bor i Östergötland och Tranås ska läsa en och samma handplockade bok och mötas kring läsupplevelsen i digitala bokcirklar. Först ut är kritikerrosade En stund är vi vackra på jorden av amerikansk-vietnamesiske författaren Ocean Vuong.
Boken finns i många olika format så som pappersbok, e-bok och ljudbok och du lånar den på ditt lokala bibliotek eller genom att använda våra e-tjänster.

Under läsperioden kommer det också finnas tävlingar och aktiviteter med anknytning till boken i Götabibliotekens sociala medier. Den 8 och 9 september kl. 18.00-19.30 arrangerar Götabiblioteken digitala bokcirklar där vi samtalar om boken. Du anmäler dig till bokcirklarna på gotabiblioteken.se senast den 1 september. Bokcirklarna sker via den digitala mötesplattformen Zoom och när anmälningstiden gått ut får en länk till mötet.
Väl mött i höst och trevlig lässommar!

Om boken
En stund är vi vackra på jorden är skriven som ett brev till en invandrad mor som inte är läskunnig och som därför aldrig kommer att förstå allt det hennes son längtar efter att säga. Det är en berättelse som andas samtid; om kriget, fattigdomen, familjen och att hitta sin plats i orden och i världen.
Sagt om boken:
”så eget, och så skimrande. /…/ vibrerar av vetskapen hur värdefulla orden är.” P1 Kultur
”Storartad roman” Svenska Dagbladet

Om författaren
Ocean Vuong, född i Saigon 1988 och utbildad i USA, debuterade som poet med diktsamlingen Natthimmel med kulhål (2016, på svenska 2017). Hans romandebut har alltsedan dess varit mycket efterlängtad. En stund är vi vackra på jorden blev genast en New York Times bestseller, kritikerhyllad och mycket omskriven.