Götabiblioteken har tillsammans med Älmhults bibliotek och Chalmers Tekniska Högskolas bibliotek nominerats till utmärkelsen Årets bibliotek av DIK.

Svante, maskoten för Götasamarbetet

Motiveringen lyder “Götabiblioteken är en regional satsning av länsbibliotek Östergötland, tretton östgötakommuner och Tranås kommun. Arbetet har skett långsiktigt systematiskt och metodiskt för att gemensamt utveckla vissa områden som gynnar länets invånare som tillgång till e-böcker, läsluststrategier, lokalhistoria och mångspråkighet. Organisationen i länet har byggts upp och förankrats via olika nätverksträffar, diskussionslista och arbetsgrupper där parterna har aktivt deltagit i framtagandet av riktlinjer för t. ex. mediaförsörjning, metadatafrågor och digital delaktighet.”

Vinnaren kommer presenteras på Bok- och Bibliotek den 22/9.

Länk till artikel på dik.se